- Държава: България
- Регион: Югозападен
- Област: София (столица)
- Община: Столична
- Селище: гр. София-Център
- GPS: N 42.695854 E 23.332177
- Година на създаване/откриване на обекта: 2010
- Ориентировачна надморска височина: 550 м.
- Вид достъп: С велосипед
Стил и мода не означава обратното на чисто и практично.
След като беше отложено поради проливните дъждове от 15 май, традиционното майско велошествието организирано от сдружение “Велоеволюция” се проведе на 4 юни 2010г под мотото “Официални с колело”.
Велошествието се проведе за тринадесети пореден път в град София и в него се включиха над 200 участници. За да караш колело, не е необходимо да си облечен спортно, смятат организаторите. Затова те призоваваха участниците в шествието да облекат официалните си дрехи.
Участниците във велошествието се събираха от 17:00 часа на площад „Александър Невски” в град София. Официални гости на събитието бяха: кмета на столична община Йорданка Фандъкова, главен архитект Петър Диков, посланика на Италия Стефано Бенацо.
След официалното откриване, в 17:30 часа велосипедистите потеглиха по ул. „Г.С. Раковски”– бул. „Патриарх Евтимий”– бул. „Фритьоф Нансен”– бул. „Евлоги Георгиев”– до паметника на Съветската Армия. Всички улици бяха затворени и обезопасени за велошествието.
Велошествието завърши пред паметника на Съветската армия с ревю на колела- бяха представени модели на италиански дизайнери, любезно предоставени със съдействието на Италианския културен институт. Освен ревюто за чудесното настроение на участниците се погрижиха група Аявис с концерт и музика на живо.
От сдружението се надяват за в бъдеще да привлекат още съмишленици, които да се заемат с организацията на подобни инициативи из страната. “Целта е ясна – казва Иво Делин от “Велоеволюция”. - Това е послание към всички хора, които ходят с автомобил на работа да се замислят и да опитат да отидат с велосипед на работа, за да се убедят, че това е достатъчно бързо, лесно и ефикасно. По този начин те ще освободят столицата от постоянните задръствания. От екологична гледна точка по този начин София би могла да се превърне в един по-чист град. Основната цел е да се покаже на всички, които не вярват в удобствата на този транспорт, че той има много предимства. Откакто организираме това шествие, велосипедистите се увеличават и то значително.”
От сдружение “Велоеволюция” смятат, че в момента градските условия не са особено подходящи за велосипедния транспорт. По отношение на от други европейски столици София е доста изостанала. Според Иво Делин обаче “няма невъзможни неща”, защото колкото повече нараства броят на колоездачите, толкова повече шофьорите са принудени да се съобразяват с тях. Това от своя страна кара общините да се замислят за по-адекватни мерки относно велосипедната инфраструктура като цяло.
„Съгласно общия устройствен план на София има планирани около 300 километра алеи – продължава Иво Делин. - В момента хора от нашето сдружение “Велоеволюция” участват в официална работна група в общината за развитието на велосипедната инфраструктура. Основен приоритет е да се състави качествен план и стратегия за използването на велосипеди в София, така че следващите правителства да се съобразяват с направеното и да продължат в същия дух. Една от задачите е да се преценят рисковите места и най-напред там да бъдат направени велосипедни алеи.”
В момента в София има изградени няколко такива алеи. Те са далеч от движението на автомобилите, в непосредствена близост до пешеходните зони. Маркирани са със специална сигнализация, за да се избягват инцидентите с разхождащите се.
“Планираме да направим интерактивна карта на София, която да може да показва всички удобни маршрути, подходящи за колоездачи – обяснява Иво Делин. - Ще ги подредим според особеностите – най-безопасни, най-бързи, най-чисти и т.н. Този проект ще отнеме може би една – две години. Нужно е финансиране. От центъра за градска мобилност ни съдействат и върху тяхната платформа ще направим карта на София с веломаршрутите.”
Източник: Велоеволюция