Водопад

• Област: Ловеч
  • Община: Априлци
  • Селище:
  • в околностите на гр. Априлци
  • GPS: N 42.736249 E 24.953663

• Ориентировачна надморска височина: 1600 м.
  • Вид достъп: По долината на Пръскалска река по екопътека "Видимско пръскало" от ВЕЦ "Видима".
  • Паркинг: В град Априлци, кв.Видима

Tour Region BalkaniaВодопад "Видимско пръскало" се намира в източната част на огромния скален венец на Северния Джендем– величествена, почти отвесна скална стена, достигаща на места 400 - 500 м височина, в пределите на Туристически регион Балкания. Тук в царството на скалите, където сурови и непристъпни стени се издигат от всички страни и пълзят към купола на планината, и дълбоки тесни каньони, и шеметни пропасти спират дъха, природата е изваяла чудото Видимско пръскало. Водата буйна и шумяща се спуска от 80 метра височина и внушава респект пред невероятния природен гений.

Пръскалото събира водите си от три поточета, извиращи от върха Юрушка грамада и седловината Пилешки полог, протича през алпийска поляна и полита в 80-метрова водна дъга в пропастта. Видимското пръскало е вторият по височина водопад в България. Към него ще се открие удобна гледка от специално създаденото погледно място след изграждането на специализиран Познавателен маршрут по долината на Пръскалска река, след разклона при ВЕЦ Видима на пътеката от град Априлци за хижа Плевен.

ВЕЦ "Видима" се намира непосредствено след края на град Априлци-кв.Видима. Изграден е на водослива на река Лява Видима и Пръскалска река. В близост до ВЕЦ-а се намира и хижа Видима.  За да се стигне до водопад "Видимско Пръскало" се пресича моста при ВЕЦ-а и се потегля по чакълест път покрай Пръскалска река. Движението по пътя е много приятно, тъй като наклонът му е малък а и реката е изключително красива. В продължение на хилядолетия водата е издълбавала своя път в скалното корито и са се получили толкова красиви форми, че движейки се нагоре човек спира най-много през десетина минути, за да се възхити на невероятните гледки. За около един час се достига до поляна с изградени на нея хранилки за дивеч.
Продължава се по пътя и скоро се достига до водохващането. Пътеката продължава вляво покрай оградата. Скоро се навлиза във вековна букова гора. Пътеката пресича няколко пъти реката и продължава от лявата й страна (маркирана е с каменни пирамидки). Не след дълго се излиза в края на Лавинния конус. Това е първото място, от което може да се види водопада.
Изкючително красиви гледки се разкриват и към долините на Комаревска река и Сухата река (надясно и направо). До тук се стига за около 40мин. от поляната с хранилките. Ако искате да стигнете до подножието на водопада трябва да продължите по тясна пътечка, движеща се по билото между двата потока. В началото пътечката се забелязва трудно, но скоро се оформя по-ясно. След около 40мин. движение из храсталаци, натрошени от лавините дървета и каменни рекички се достига до подножието на водопада.