Хайдушки водопади

• Област: Монтана
  • Община: Берковица
  • Селище:
  • в околностите на гр. Берковица
  • GPS: N 43.203721 E 23.056183

• Ориентировачна надморска височина: 850 м.
  • Вид достъп: Пешеходен, автомобилен по силно изронен и каменист път
  • Паркинг: Край пътя в гората, докъдето стигне колата

Хайдушките водопади се намират в рядко красивата долина на Голяма река, разположени на 9 км от град Берковица, където се събират водите на реките Ценкова, Сливашка и Средна бара. Спускайки се стремглаво, тук на известно разстояние те текат бавно и изведнъж с грохот се хвърлят от скалите между цепнатините и скочили, тутакси се хвърлят още веднъж и разбити на бяла пяна се сливат, за да поемат към града. Неописуема е прелестта на това място край водопадите. На матово- зеления фон прекрасно хармонират покритите със сребристи лишеи и сладка папрат тъмни скали.

Слязъл при водопадите, туристът изпитва чувството, че се намира в тайнствено, вълшебно място. Нагоре се издигат масивни гористи стени и се вижда малко пространство от небосвода, а долу цари дълбока тишина, нарушавана само от разбиващите се на малки капки водни струи.

До Хайдушки водопади се стига по следния начин: след влизане откъм София в град Берковица се завива вдясно покрай бензиностанция на OMV, продължава се надолу по шосето и в края се завива наляво (от дясно остава жп прелез и пътя към град Монтана). Продължава се по пътя нагоре към Балкана като се следват табелите за комплекс КОМ. Достига се разклонение, където има табела за хижа КОМ. Там трябва да се завие надясно. Оттук нататък има табели за Хайдушки водопади и може да се стигне пеша за около 1 час през долината на реката или с кола, но пътя е силно изронен и каменист.

Хайдушки водопади са защитена местност. По този маршрут е изградена екопътека- маршрутът тръгва от местността "Бачилището", при водослива на "Голяма река" и "Къса река", пресича две реки- "Сливашка бара" и "Средна бара", по които има няколко водни каскади. По пътеката се откриват великолепни гледки към местностите "Къси дел" и "Тузлата". Преходът е средно тежък с времетраене 4 часа и максимална денивелация 340 м. Желателно е да има водач, а туристическата екипировка е задължителна.